Köpvillkor

  1.             Om Rieds Skor AB    
  • Företaget har sitt säte i Sundbyberg. Företagets postadress är Sturegatan 27, 172 31 Sundbyberg.  Företagets organisationsnummer är 556219-9389.
  • Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till  [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av  oss inom kort.
  1.            Beställning    
  •     
  • När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till  din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter,  pris, fakturerings- och leveransadress.   
  • Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected].
  1.             Leverans    
  •     
  • Våra normala leveranstider är 2-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
  • Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har  meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress:  [email protected].
  1.             Priser    
  • Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
  • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från  leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende  på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  1.             Ångerrätt   

            Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14  dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara               som  du har beställt.                  
       
        5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:     

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till  oss [email protected]. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress,  e-postadress, ordernumret samt vilka       varor som returneringen gäller  framgå klart och tydligt.  
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.    
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid  retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig  förpackning.
  •  
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av  en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga  värde vid använd eller skadad produkt.                  
           
            5.2 Ångerrätten gäller inte vid:    
  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats  (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.    
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.   
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.                  
    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se              här.                      
  1.             Reklamation och klagomål    
  •  Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig.  Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer  åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att  kostnadsfritt åtgärda felet.
  •  Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
  •  Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.                  
           
            6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?    
  •  Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till  [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress,  ordernummer och en beskrivning av felet.
  • Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en  liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i  enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för  returfrakt vid godkända reklamationer.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar  sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande  konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från  Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
  1.             Ansvarsbegränsning     
  • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.    
  • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av  omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa  omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig,  myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
  • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på  produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och  andra faktorer utanför vår kontroll.
  1.             Produktinformation    
  • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats  samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna  återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan  förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi  försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som  möjligt.
  1.             Information om Cookies    
  • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en  webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används.  Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en  användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du  besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika  funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt  nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens  hemsida.
  1.             Personuppgifter    
  •  Genom att handla hos Rieds Skor AB accepterar du vår  dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar  om din personliga integritet och samlar inte        in fler uppgifter än  nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart  utan rättslig grund.
  •  Rieds Skor AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du  lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att  kunna hantera din beställning        samt i de tillfällen då du har önskat  nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa  marknadsföringen åt dina individuella behov.
  •  Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
  •     10.1 Vad är en personuppgift?
     En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  •     10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
     För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat  till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn,  adress, telefonnummer, e-postadress, ip-        adress och köphistorik.
  •  Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla  dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller  för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt    exempelvis  bokföringslagen.
  •     10.3 Rättslig grund
     I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
     Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  •     10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
        10.4.1 Betalleverantör
  •  Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör.  Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och  telefonnummer.     Väljer du att betala        med faktura sparas även personnummer hos  betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet  och för att skydda parterna mot bedrägeri.    
     De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Visa, Mastercard.
  •     10.4.2 Fraktbolag
     För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget.     Det som delas med fraktbolaget är förnamn,          efternamn samt adressuppgifter för leverans.     E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
     De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL.
  •      10.5 Rätten till tillgång
     Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  •      10.6 Rätt till rättelse   
     Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  •      10.7 Rätten att bli glömd
     Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om  det ska behållas för att vi måste uppfylla en  rättslig förpliktelse  (exempelvis enligt bokföringslagen).
  •     10.8 Ansvarig för dataskydd
     Rieds Skor AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
     Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs  hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig  information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert  sätt.          
    Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.     
  1.             Ändringar till de Allmänna Villkoren    
  •  Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i  villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på  webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med  order eller besök på webbplatsen.
  1.             Tvist och lagval    
  • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med  företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till  Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land  än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform  för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
  • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
  • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

      13.           Klarnas betalningar hateras numera av Billie GmbH Tyskland. Det hela fungerar som tidigare, men nedan finns de villkor som gäller.

Allmänna affärsvillkor (villkor för tjänsten) för detaljhandlare gällande tjänster från Billie x Klarna

Godkännandeprocess
Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by Billie
Beställningen godkänns med en godkännandeförklaring som skickas i ett  separat e-brev eller genom att varorna levereras inom tre till fyra  dagar. Billie GmbH förvärvade fordringen för köpesumman gentemot kunden  när betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna  powered by Billie" valdes och skickar godkännandeförklaringen med  e-post.

Förvärv av fordringar
Företagskunder har möjlighet att betala fakturabeloppet via  banköverföring först efter att varan och fakturan tagits emot  ("Fakturabetalning"). För att kunna lämna detta erbjudande samarbetar vi  med Klarna Bank AB ("Klarna"), som i sin tur samarbetar med  leverantören av betaltjänster, Billie GmbH ("Billie"), vid  betalningsmetoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna  powered by Billie". Man måste inte registrera sig hos Klarna för att  kunna överföra fakturabeloppet. När betalningsmetoden valts under  beställningsprocessen kontrollerar Billie adressen och gör en  kreditprövning. Om resultatet av kontrollen är bra kan beställningen  genomföras med det betalningssätt som valts och betalningskravet  gentemot kunden lämnas först över till Klarna och sedan från Klarna till  Billie. Fakturabeloppet ska överföras enligt betalningsanvisningarna  inom den betalningsperiod som anges på fakturan till det konto som  Billie använder för sina företagskunder.

Integritetspolicy
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via  Klarna powered by Billie" kommer Klarna att kontrollera adressen och  göra en kreditprövning som en del av den beställningsprocess som ska  utföras av Billie. Då överförs följande uppgifter som anges i samband  med beställningen och som krävs för denna adresskontroll och  kreditprövning till Klarna, Billie och företagspartner som anlitats av  Billie (t ex kreditvärdighetsinformation, inkassopartner etc.):

- Persondata och kontaktuppgifter: Uppgifter om kundens identitet  (titel, för- och efternamn, telefonnummer, e-postadress) och det företag  för vars räkning beställningen görs (företag och juridisk form,  registernummer och -uppgifter, adress och kontaktuppgifter,  e-postadress, telefonnummer, leverans- och faktureringsadresser,  kundnummer, skattenummer, momsregistreringsnummer, information om  branschen och företagets storlek);

- Transaktionsrelaterade data: Fakturabelopp och betalningsvillkor,  information om produkter som beställs, t ex order-ID, antal, varukorg  och faktureringsinformation, status som befintlig kund.Dessa uppgifter  används endast av Klarna och Billie för att kontrollera om den  betalningsmetod som kunden önskar är tillgänglig samt för att hantera  betalningen om resultatet av kontrollen var bra. Som en del av den här  behandlingen kommer Billie att skicka kunden information om  beställningens status och faktureringsinformation till den e-postadress  som angavs under beställningsprocessen.Klarnas integritetspolicy finns  på följande länk: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/. Billies integritetspolicy kan hämtas genom följande länk: https://www.billie.io/en/privacy-policy. Båda dataskyddsförklaringarna gäller utöver vår dataskyddsförklaring och våra allmänna villkor för tjänsten.

Betalningsanvisningar och betalningspåminnelser
Om du väljer betalningssättet "Fakturabetalning för företagskunder via  Klarna powered by Billie" skickar Billie betalningsinstruktioner och  betalningspåminnelser via e-post. Betalningar ska endast göras till det  konto som anges här. Support
Teknisk support vid problem med att välja och genomföra betalningar med  metoden "Fakturabetalning för företagskunder via Klarna powered by  Billie" tillhandahålls av Billie. Supporten kan nås under vanlig  kontorstid (måndag till fredag, 9.00 till 17.00, exklusive helgdagar i  Berlin) på help.billie.io.